Kluczowe trendy w digital mediach, na które warto zwrócić uwagę jak najszybciej
March 21, 2021Kluczowe trendy w digital mediach, na które warto zwrócić uwagę jak najszybciej
Rok 2020 zaskoczył nas wszystkich. Zamknięci w domach na przysłowiowe „dwa tygodnie” nie spodziewaliśmy się, nie tylko długoterminowych zmian w naszym stylu życia, życiu zawodowym, przyzwyczajeniach i planach ale również bardzo szybko musieliśmy adaptować się do nowej, nieznanej i bardzo zmiennej rzeczywistości. Ta dynamiczna i zmienna rzeczywistość dotyczy również wirtualnego świata, trendów i oczekiwań, które mamy jako konsumenci, cross-platformowych rysujących się z dnia na dzień nowinek i możliwości, które szybko pojawiły się w związku z nową rzeczywistością świata
i przede wszystkim na nowo zarysowały to, co dla nas jako konsumentów a co za tym idzie dla reklamodawców, mediów czy twórców treści jest ważne.
Boom na e-, social- i live-commerce czyli trend na łączenie treści z zakupami
Efektem zmian w pandemicznej rzeczywistości jest na pewno szybszy i większy switch marek w kierunku własnych platform sprzedażowych. Poza mniejszymi biznesami, które zmuszone z uwagi na biznesowe ograniczenia zarówno w Polsce jak i w większości szczególnie europejskich krajów zaczęły sprzedawać w sieci, coraz częściej docierają do nas newsy o gigantach, którzy ograniczają albo w ogóle rezygnują z tradycyjnego modelu sprzedaży produktów. Przykładem globalnie jest np. marka Disney, która nie tylko ogłosiła w tym roku, że zamyka większość swoich stacjonarnych sklepów i przenosi się do sieci ale również wystartowała z platformą VOD Disney+ agregując produkcje własne. Na naszym rodzinnym rynku przykładem są sieci Reserved, Pepco czy Empik.
Idąc krok dalej, coraz popularniejszym trendem jest tworzenie własnych sklepów lub wykorzystywanie „shoppingowych” natywnych możliwości platform społecznościowych i umiejętne łączenie działań wizerunkowych i tworzonych treści z przekierowywaniem użytkowników do zakupu konkretnego produktu. W zeszłym roku Facebook ogłosił globalny roll-out Facebook Shops a na Instagramie zapowiadane jest jeszcze intensywniejsze wykorzystanie Shopping Tagów na obrazach czy stories.
Nowym zjawiskiem, które króluje już jednak na rynkach azjatyckich i punktowo zaczęto wykorzystywać w Stanach Zjednoczonych przez gigantów typu Walmart jest live-commerce czyli tworzenie treści na żywo, dotyczące konkretnej tematyki, konkretnych produktów, często prowadzonych przez znanych influencerów czy celebrytów z jednoczesną możliwością kupowania online, tu i teraz.
E-sport i gaming przechodzą do mainstreamu
Jeszcze chwilę temu, większość z nas myślała, że e-sport jest tylko dla geeków, którzy całymi dniami ślęczą przed komputerem i grają w gry a gaming ogranicza się do zakupu najnowszej, rekomendowanej gry na Playstation czy XBOX. Jak jest naprawdę?
Przychody branży e-sportowej na świecie osiągnęły w 2018 r. poziom 1 miliarda dolarów, a prognozy mówią o bardzo dynamicznym wzroście w najbliższych latach. Polski rynek wart był na koniec 2018 r. ok. 50 mln zł i również szybko rośnie – według szacunków MediaCom Beyond Advertising w najbliższych latach można spodziewać się wzrostów na poziomie co najmniej 30 proc. rocznie. Takie optymistyczne prognozy zwiększają z roku na rok zainteresowanie marketerów e-sportem.
Prognozuje się, że dziedziny, które w czasie pandemii zyskały gigantyczną popularność w skali globalnej, na stałe zagoszczą w landscapie digitalowym jako jedna z nowych form komunikacji marek z użytkownikiem. Myślmy o e-sporcie czy gamingu jak o płaszczyźnie wielowymiarowej, wokół której możemy tworzyć content, historie, storytelling, oferty, reagować na zasadzie real time w komunikacji.
Nowe media społecznościowe zyskują na znaczeniu ale jeszcze nie deklasują gigantów
Facebook, YouTube – giganci mediów społecznościowych – kilkunasto-milionowe zasięgi dziennie, dopasowane treści do potrzeb i oczekiwań konsumentów, rozbudowane możliwości działań reklamowych w tym targetowanie i coraz to nowsze i nowsze możliwości dla reklamodawców. Pozycja gigantów jest stabilna ale sercem konsumentów, w rozumieniu budowania długoterminowej relacji, zaangażowania i emocji skradają młodsze platformy, zaliczane do grona nowych mediów. O czym mowa?
TikTok – platforma oparta na krótkich i angażujących filmach video, opatrzonych muzyką i często w odniesieniu do konkretnego wyzwania, „challenge” rozpoczętego przez influencera, użytkownika, medium czy markę.
Instagram Stories – w tej chwili najbardziej angażujący format na świecie, w postaci kilkunastosekundowych relacji, często na żywo, transmitowanych lub nagrywanych przez użytkowników czy influencerów. Im bardziej interaktywne, opatrzone natywnymi naklejkami, gifami, w formie ankiet albo Q&A, dziejące się „tu i teraz” tym lepiej.
I wreszcie platformy streamingowe, muzyczne – w trendzie na treści na żywo i audio. Coraz chętniej bowiem konsumujemy niestandardowe formy contentu, bardziej interaktywne, pozwalające nam doświadczać świata marki i emocjonować się tym co widzimy albo słyszymy na ekranie. I prawda jest taka, że mimo deklaracji digital detoxu, coraz chętniej, crossplatformowo,, w różnorodny sposób pozwalamy żeby świat online, w tym nasze ulubione podcasty, treści od influencerów, regularnie oglądane streamingi czy dla zabicia nudy „tiktoki”, przenikały do naszego świata offline.