admin by admin

Interaktywny content – jak przyciągnąć uwagę użytkownika w clutterze komunikacji?

Już w przed-pandemicznej rzeczywistości ruchomy content video, szczególnie w mediach społecznościowych odgrywał istotną rolę w dotarciu w clutterze komunikatów do użytkownika
i zaangażowaniu go. Teraz, kiedy przenieśliśmy wiele sfer naszego życia do świata online, interaktywne treści mają jeszcze większe znaczenie. Nowe trendy, coraz młodszy beneficjent Internetu – pokolenie Z i ogrom możliwości i rozwiązań oferowanych reklamodawcom sprawiły, że jeśli chcemy być na czasie, widoczni, a jednocześnie wiarygodni i autentyczni musimy sprawnie tworzyć treści video, w różnorodnej formie.

TikTok, Stories, Platormy streamingowe – to tu rozgrywa się walka o serce użytkownika 

TikTok globalnie jest w tej chwili najdynamiczniej rozwijającą się platformą, Stories na Instagramie najbardziej angażującą użytkowników a szczególnie w czasie przymusowego zamknięcia w domach, spowodowanego pandemią doceniliśmy różnego rodzaju live streamingi – od tych sportowych, poprzez ekskluzywne koncerty czy spotkania z autorami książek, poprzez te edukacyjne w formie webinarów czy szkoleń. 

Nie bez powodu chętnie oglądamy pogadanki ulubionych influencerów modowych na Instagram Stories, tutoriale makijażowe na YouTube, bierzemy udział w wyzwaniach na TikToku nagrywając krótkie filmiki do naszej ulubionej muzyki czy zasiadamy wygodnie na kanapie w naszych domach i relaksujemy się śledząc zmagania gamerów (tak! E-sport i gaming przenikają do mainstreamu) czy mini koncerty ulubionych artystów.

Wszystkie powyższe formaty/platformy łączy bowiem jeden mianownik – ruchomy content – video, relacje, treści produkowane na żywo, filmiki z muzyką, krótkie gify czy animacje. Im bardziej interaktywny format, dziejący się tu i teraz, tym bardziej angażuje użytkownika, jest bardziej autentyczny i wiarygodny. 

Dobry content video? O czym należy pamiętać?

Marki coraz chętniej i coraz świadomiej przeznaczają budżety i produkują jakościowe treści video do Internetu. YouTube pęka w szwach od tutoriali kulinarnych, porad wizażystek, coraz częściej pojawiają się mini shows w odcinkach czy nawet serie instruktaży na wszystkie tematy jakie możemy sobie wyobrazić. Facebook i Instagram, coraz mocniej rozbudowują natywne możliwości ułatwiające markom i użytkownikom tworzenie contentu ruchomego – szczególnie prostych gifów, animacji i relacji głównie za pomocą smartfona, dodatkowo udostępniając bazę inspiracji i wiedzy. 

Niezależnie od tego, którą platformę wybieramy i jakie działania marki planujemy kluczowe zasady, o których warto pamiętać to:

  • Różnorodność – staraj się wykorzystywać różnorodne formaty w zależności od celu działań i przekazu, nie bój się korzystać z materiałów od partnerów i influencerów
  • Jakość – użytkownicy social mediów konsumują treści głównie (bo aż w 90%) na urządzeniach mobilnych, proste formaty możesz nagrać telefonem (np. gify, popularne boomerangi czy stories) ale pamiętaj, że czasy w których jakość contentu nie miała znaczenia już się skończyły
  • Kreatywność – baw się komunikacją, testuj różnorodne formaty i natywne możliwości udostępniane przez platformy (napisy, naklejki itd.), sprawdzaj co gra w sercu Twojej grupy docelowej i optymalizuj swoje działania,
  • Branding – pamiętaj, że aby podkreślić branding marki w Twoich materiałach wcale nie musisz dodawać wszędzie logo – wykorzystaj kolory przypisane do marki, ambasadora marki, dźwięk albo po prostu charakterystyczny dla Twojej marki język czy obraz – i pamiętaj, w nowych mediach kluczowe są pierwsze sekundy
  • Dźwięk/napisy – coraz chętniej konsumujemy takie treści, które jednocześnie mają dźwięk i napisy, przekazujące pigułkę tego, co się dzieje w video 

Audio – czyli dlaczego teraz wszyscy kochają podcasty

Szacuje się, że w zeszłym roku na całym świecie blisko 1 mld osób słuchało audycji w formie nagranych i udostępnionych podcastów w sieci lub na platformach. Prognozy wskazują natomiast, że w 2022 roku liczba ta sięgnie 1,5 mld słuchaczy. Także w Polsce cieszą się coraz większym powodzeniem – ponad 1/4 polskich internautów słuchała ich choć raz. 

Trend na treści audio nie jest niczym nowym, od lat chętnie sięgamy po audiobooki czy platformy muzyczne. Podcasty jednak zastępują nam treści pisane, do których czytania byliśmy przyzwyczajeni. Zamiast przeczytać najświeższe newsy polityczne, ekonomiczne czy społeczne w prasie czy Internecie, włączamy podcast i jesteśmy na bieżąco. Zamiast kolejny raz tej samej playlisty na Spotify, uruchamiamy „Okuniewską” i „śledzimy” najnowsze miłosne losy popularnych idiotek. A poza tym, możemy w wolnej chwili uczyć się i zapamiętywać słówka z angielskiego, słuchać seriali kryminalnych w formie podcastów, ciekawych wywiadów i rozmów znanych ze znanymi czy wreszcie licząc na chwilę dla siebie po prostu włączyć bajkę w formie słuchowiska dzieciom. 

Podcastów najchętniej słuchamy dla rozrywki, wiedzy i relaksu, często w międzyczasie wykonując inne, domowe czynności. Zastępują nam monotonne wieczory z serialami czy książką i wprowadzją w nasze życie nowość. 

Trend na interaktywny i coraz bardziej imersywny content nie maleje, a wzmożona konsumpcja treści w mediach digital, coraz większe doświadczanie rzeczywistości online-offline jednocześnie w wielu sferach naszego życia i dodatkowo pandemia dają ogromny potencjał markom, na dotarcie i długotrwałą relację z użytkownikiem. Z czego warto skorzystać.

Leave a Reply